Jag jobbar som fotograf, utbildar online inom foto och redigering, samt har en egen onlineshop där jag säljer mina fotografier. Jag har drivit företag i två omgångar och det har varit, och är fortfarande, en läskig men otroligt spännande och rolig resa! Mitt första företag (enskild firma) drev jag 2010-2013 under tiden jag hade en anställning på 80%. Andra och nuvarande företaget (aktiebolag) startade jag 2016 och jag har drivit det på heltid sedan dess. Däremellan tog jag uppdrag och fakturerade med hjälp av egenanställningstjänsten Frilansfinans, medan jag studerade.
Är du också en kreatör som är sugen på att jobba med ditt egna? Då är det här guiden för dig!
1. Var börjar man?
– Vad ska du sälja? Vad ska du tjäna pengar på?
Det första du behöver göra är att fundera på vad du ska sälja och vad du kan tjäna pengar på. Ju fler idéer du har desto bättre, sen måste du inte göra allting direkt, men det är skönt att ha alternativ. Ladda ned min Business Brainstorm Workbook för att få hjälp med hur du kan brainstorma fram idéer till ditt framtida företag.
Frågor att fundera på:
– Vad är du bra på som andra kanske inte är bra på och du kan hjälpa dem med?
– Vad behöver din framtida kund? Inte villhöver utan verkligen behöver. Sånt är enklare att sälja.
– Vad specifik ska du jobba med? Om du vill bli fotograf, vilken typ av fotograferingar vill du göra/inte göra?
– Saknas det något på marknaden? Finns det behov som du kan fylla?
– Om det t.ex. redan finns fotografer som gör den typen av fotograferingar som du vill göra, kan du göra dina fotograferingar på ett annat sätt? Använda annan styling, fota i en annan typ av miljö än det som är populärt just nu?
– Vem ska köpa din produkt eller tjänst? Vem är din målgrupp?
2. Okej, du vill starta företag nu
– vilken företagstyp ska du välja?
Det finns tre företagstyper som jag vill prata om:
Egenanställning – Prova på företagande
Perfekt när du vill prova på att frilansa, men inte vill trassla med registrering, ansökan, bokföring, skatter, avgifter, pension och allt annat som kommer med det. Med tjänster som t.ex. Frilansfinans kan du fakturera och få betalt för ett jobb du gjort – det är snabbt och enkelt och kräver inget mer av dig. Du skapar bara ett konto, loggar in och klickar på ”skapa faktura”.
Egen firma – Starta företag för första gången
Du kanske vill driva företag vid sidan om en anställning eller på annat sätt mjukstarta din företagsresa – då kan du starta en Enskild Firma. Det kräver inget ekonomiskt av dig och är enklare att börja med. Man kan ombilda sin egna firma till ett aktiebolag senare.
Aktiebolag – Driv företag på heltid
Förmodligen inte relevant för dig som läser detta, då det är en bolagsform som kräver lite mer av dig. Du behöver bl.a. ha 25 000:- i kapital att sätta in i företaget och du blir anställd i ditt egna bolag.
3. Hur du registrerar ditt företag
1. Vad ska företaget heta?
2. Ansök om F-skattsedel & registrera dig för moms på verksamt.se
3. Skaffa ett företagskonto. Det blir så mycket enklare med bokföringen när företagets inkomster och utgifter är avskilda från ens privata och det går även att koppla ett Bankgiro till ett företagskonto, vilket gör det enklare för kunden att betala dig och det ser proffsigare ut.
4. Vad du behöver ha koll på i början:
Jag utgår från att du har hjälp med redovisningen eller anlitat en redovisningskonsult:
Bokföring
Varje månad bokför du det du tjänat och betalat i företaget. Du loggar in på din bank (det är här det är bra att ha ett separat företagskonto), skriver ut/sparar ner månadens kontoutdrag och ser till att det finns ett kvitto eller en faktura för varje transaktion på ditt kontoutdrag. Sedan skickar du in det till din redovisningskonsult.
Moms
För varje produkt eller tjänst som du säljer så ska du lägga på moms (25%) på priset. När du köper t.ex. en kamera så är priset också inklusive moms. När du säljer något, till exempel en fotografering, så ska momsen som du lagt på kostnaden för det uppdraget betalas in till Skatteverket. Momsen kan betalas in per månad, kvartal eller år. Du kan även få tillbaka momspengar om du köpt något till företaget.
– Lär dig mer om moms
Bokslut
Varje år ska redovisningskonsulten du anlitat lämna in ett bokslut. Du behöver inte göra så mycket här, utan enbart komplettera med information eller material ifall det efterfrågas. Bokslutet är en typ av sammanställning av hur det gått för dig och företaget under det gångna räkenskapsåret.
Räkenskapsår
= Ett år i företaget. Har du enskild firma brukar det vara samma som ett kalenderår, dvs januari – december. För mig som har aktiebolag beror det på när jag startade bolaget. Jag registrerade mitt företag i maj 2016, så mitt räkenskapsår är maj-april.
Skatt och preliminärskatt
Utöver att betala in moms (som är en typ av skatt på produkter), så betalar du även skatt på vinsten som du gjort i bolaget. Alltså det som blir kvar av det du tjänat efter att du betalat alla dina utgifter.
Inför varje år så beräknas det vad man uppskattningsvis kommer betala i skatt under året och utefter det betalar man in en s.k. preliminärskatt varje månad. När man startar sitt företag (och ansöker om F-skattesedel) så får man själv uppskatta hur mycket man tror att man kommer behöva skatta (det är dock vanligt att ens preliminärskatt sätts till 0 i början då man inte förväntas göra någon vinst och då betalar du ingenting).
– Lär dig mer om skatt, preliminärskatt & deklaration
Extra bilaga när du deklarerar
När man har företag så behöver man fylla i en extra bilaga när man gör sin privata deklaration, det här kan du få hjälp med av din redovisningskonsult. Har du en Enskild Firma så fyller du i en NE-bilaga och jag som har aktiebokag fyller i en bilaga som heter K10. I samband med deklarationen får du tillbaka eller betala beroende på om du betalat för mycket eller för lite i preliminärskatt.
Allt det här låter säkert MYCKET och överväldigande, men det behöver inte vara det om du har hjälp med redovisningen. Många har tur och känner någon som kan hjälpa en, men jag hade inte den lyxen och behövde anlita en redovisningskonsult. Tanken på att ha en sådan utgift i början var jobbig, men det har varit värt det för mig, även när jag haft låg inkomst. Kostnaden för en redovisningskonsult är procentuell i förhållande till hur mycket du jobbar, så det behöver inte bli så dyrt.
All tid som du kan få lös genom att slippa redovisning är värdefull tid :))
Nu är du redo att börja jobba!
Detta inlägg har 4 kommentarer
tack för det inlägget, är av mycket hjälp!
men länken till Business Brainstorm Workbook funkar tyvärr inte.
ha det bra!
Ledsen för sent svar, Wordpress har inte visat att jag haft några nya kommentarer. Nu har jag uppdaterat länken! 😀
Hej! Tack för många bra tips och guidning! Ett förtydligande, om jag väljer att först testa Egenanställning, då behöver jag inte genomföra punkterna 3 och 4, dvs registrera företagsnamn, bokföring och ytterligare deklaration. …eller? 😬
Nej det stämmer! 🙂