Jag fick ett DM:
Först, lite info:
Att fotografera uppdrag för företag är ganska annorlunda mot att fotografera för privatpersoner. Upplägget när en privatperson bokar en tjänst, ser ut så att de går till en fotograf vars bilder och stil de gillar och så bokar de t.ex. en bröllop- gravid- eller familjefotografering. Privatpersonen kan ha önskemål på bilder och t.ex. val av plats och kläder, men i slutändan är det fotografen som är kreatören och som levererar bilder utifrån sin egna känsla och sitt egna kreativa uttryck.
När det gäller företag däremot så är det mer regel än undantag att företaget har en egen bildstil eller en väldigt detaljerad brief* som man som fotograf måste förhålla sig till. Det handlar om allt från var bilderna ska tas, hur många bilder som ska tas, vad bilderna ska innehålla och hur de ska redigeras. Anledningen är att företag har ett varumärke och en grafisk profil som allt deras material måste baseras på och det här kan verkligen göra att man som fotograf känner sig som en mutter i ett stort maskineri, utan någon som helst kreativ frihet.
*Brief = En uppdragsbeskrivning, som bl.a. beskriver hur många bilder som ska tas, vad bilderna ska innehålla, hur de ska färgsättas och när de ska levereras.
Jag fotograferar sedan ett par år tillbaka enbart uppdrag för företag och jag har känt väldigt många gånger att jag bara är ”den som klickar på knappen”. Att jag mer är där som ett proffs på tekniken än som en kreatör. För att någon annan redan bestämt helt hur bilderna ska se ut och jag ska se till att de blir till verklighet med rätt utrustning, inställningar och ljussättning.
Som tur är så är det dock väldigt olika hur styrd man är beroende på vilket företag man väljer att jobba med. Större företag innebär i princip alltid mindre kreativ frihet för fotografen, då dessa ofta anlitar reklambyråer för att styra upp sina kampanjer och då ingår t.ex. en Art Director som bestämt allt det visuella redan innan fotograferingen äger rum.
Så det här är absolut en anledning till varför jag hellre jobbar med mindre företag, eftersom det sällan är en byrå inblandad och jag får ta en större roll som kreativ rådgivare. En del mindre företag kanske inte ens har något direkt bildmaterial ännu, utan man får vara med och ta fram det från grunden, vilket är otroligt spännande och innebär stor kreativ frihet.
Så visst är det hundra procent möjligt att vara dig själv även om du fotograferar företag! Och man måste verkligen inte vara en profil för det. Men det är däremot viktigt att ha en egen nisch. Att man visar tydligt i sin portfolio vad för typ av material man skapar, så att det blir enklare för en kund att matcha sin vision med en fotograf som tar den typen av bilder som man är ute efter.
Och kanske känns det inte lika ”styrt” att vara en del av en större produktion med ett större företag, om du har den nisch och den bildstil som matchar det material som företaget efterfrågar?
Vill du få din foto-fråga besvarad här i bloggen? Skicka ett DM till mig på Instagram!