Så väljer du papper till din utskrift

Det här inlägget är i samarbete med Epson Sverige.

Visste du att hela din bilds utseende påverkas av ditt val av papper? Well, det visste inte jag back in the days. Inte undra på att jag blev besviken när mina bilder skrevs ut – de såg nämligen inte alls ut så som de gjorde på datorn!


Kallt, neutralt eller varmt papper?

Ett vitt papper är sällan vitt. Inte neutral-vitt i alla fall. Olika papper kommer med olika vit-nyanser. Från gul-vitt, förbi neutral-vitt och hela vägen bort till riktigt kall-vitt papper.

Papperstonen ändrar vitbalansen

Tänk dig att du har redigerat en riktigt varm och härlig höstbild. Och så printar du den på ett kall-vitt papper. Pappret blir som en extra justering av vitbalansen och din bild kommer att bli kallare än vad du redigerat den i Photoshop/Lightroom. Samma sak fast omvänt gäller om du printar ett kallt motiv på ett gult papper.

Kompensera i Photoshop

Man måste inte välja ett varmt papper för att man har en varm bild, men det är bra att vara medveten om papprets nyans så att man kan kompensera för den i redigeringsprogrammet.

Jag håller just nu på att printa min Årstidskalender på ett lite kallare papper (Epson Enhanced Matte 192g), vilket innebär att jag lägger på extra värme på alla bilder som ska skrivas ut – för att kompensera, så att bilderna inte blir kallare av pappret.

Printa med eller utan marginal?

Men det är inte bara bilden som man behöver ta hänsyn till när man väljer papper. Ibland vill man ju printa med lite marginal, så att pappret syns.

Som min årstidskalender. Även om bilderna i sig själva hade gjort sig bättre på ett varmare papper, så valde jag ett neutralt/kallare papper för att kalendern (med text och marginaler) skulle se clean och fräsch ut.

Du kan se vilken ton olika papper har genom att jämföra dem med varandra.
Här har vi kallare vitt till vänster och varmare vitt till höger.

Tjocklek

Tjockt papper – Mer hållbart. Lyxigare känsla. Kostar mer.
– Tänk handgjort akvarellpapper

Tunt papper – Viker/skrynklar sig lättare. Känns billigt. ÄR billigt.
Tänk sladdrigt kontorsskrivarpapper

Kostnad vs kvalitet

När man säljer sina utskrifter som produkter så gör ett dyrare papper att produkten i sig blir dyrare för kunden att köpa. Samtidigt vill man ju inte sälja en B produkt, så det är en ständig balansgång när man letar efter den “perfekta tjockleken”.

När jag bestämde papper till min Årstidskalender, så ville jag ha ett tunnare papper för att hålla nere kostnaden, men ett tillräckligt tjockt papper som inte viker sig direkt och som inte skiner igenom (eftersom en kalender innebär 12 papper på varann). Det blev ett Epson Enhanced Matte 192g.

80gsm, 192gsm eller 300gsm?

Så, hur läser man ut på förpackningen/webben hur tjockt ett papper är? Jo, det står utmätt som antingen 80g (Gram) eller 80gsm (Grams per Square Meter).

50gsm = Dagstidningspapper. Tunnare än det tunnaste.

80gsm = Vanligt kontorspapper. Syns igenom, viker sig lätt.

120gsm = Pappret i min Bullet Journal. Pennor/tryck med mycket svärta syns inte igenom helt, men som en skugga. Viker sig om man inte är försiktig.

192gsm = Den tjocklek jag valt för min Årstidskalender. Tillräckligt tjockt för att inte synas igenom och för att hålla för enklare hantering.

300gsm = Riktigt tjockt och lyxigt papper. Väldigt hållbart.

Matt eller blankt papper?

Blankt papper

+ Bäst kontrast och skärpa. Svart blir svart.

– Ytan blänker, men det spelar ingen roll om man ändå ska sätta bilden innanför glas (som också reflekterar).

– Får lätt fingeravtryck

Luster/Pearl/Satin/Semigloss/Semimatte

Det här är ytor som ligger mittemellan blankt och matt papper. Inte lika glansigt som det blanka, men inte heller så matt som det matta.

Semimatt är mer likt matt och Semigloss är mer likt blankt papper.

Matt papper

+/- Svarta partier blir dassigare, vilket ger mindre kontrast.

+ Ytan reflekterar inte, vilket gör att pappret är perfekt att hänga upp utan glas.

– Får lätt får repor och är därför mindre hållbar

Jag väljer oftast matt papper till mina utskrifter och det beror egentligen mest på att jag har en väldigt dassig och kontrastlös redigeringsstil – så det matta pappret kompletterar mitt sätt att redigera. (+ att jag tycker om att ytan inte blänker hehe).

Gillar man kontrastrika bilder så passar det bättre att välja ett halvblankt papper, eftersom svärtan blir djupare.

Fine Art-papper tillverkat i bomull med struktur (cold press) vs slät yta (hot press).

Struktur eller slät yta?

Som om det inte var nog med valmöjligheter nu, så måste man även bestämma om man vill ha ett papper med struktur eller slät yta.

Slät yta = Vanlig print. Modern, stilren look.

Struktur = Lite lyxigare och mer konstnärligt.

Ordbok – Vad betyder namnen?

Fotopapper – Vanligt papper för vardagligt bruk. Bra kvalitet, men inte lika fint och hållbart som Fine Art.

Fine Art – Väldigt hög kvalitet. Tjockare, lyxigare papper, som är tillverkade för att hålla i många årtionden.


(Cotton) Rag = Pappret är tillverkat av bomull (istället för trä), vilket är naturligt hållbart och väldigt lyxigt.

Cold Press = Bomullspapper med en yta med tydlig struktur

Hot Press = Bomullspapper med slät yta

Baryta = En papperstyp med ytbeläggning som gör det väldigt hållbart.

Canvas = Papper med vävd struktur.

Beställ testpack!

Att hitta papper man gillar är en djungel och kan bli en dyr historia, så mitt bästa tips är att köpa testpack. Då får du flera olika typer av papper i samma förpackning, som du sedan kan testa för att se vilken du gillar bäst!

Även om du inte printar hemma, så är detta något du kan göra även hos seriösa Print Studios – alltså beställa hem pappersprover, för att du ska kunna se hur din bild ser ut på olika papper och på den vägen hitta en favorit!

Exempel på testpack:
Epson A3 Signature Worthy Trial Pack

Pappret jag har som favvo just nu:
Epson Enhanced Matte 192g
(Det är inget Fine Art – så absolut inget speciellt papper. Men jag tycker det är simpelt och fint och blir bra för enklare utskrifter).

Här kan du läsa mer om utskrift!

Elin Kero

NEVNARIEN

Jag heter Elin Kero. Jag är 32 år och bor i en liten röd stuga på landet utanför Örebro. Jag driver eget inom foto, där mitt huvudfokus är att utbilda andra kreatörer inom de ämnen som jag brinner mest för – foto, redigering och video.

Den här bloggen handlar såklart om foto, som är mitt största intresse – och hur jag gjorde det till mitt yrke. Men också om drömmen om livet på landet (som blev sann!). Om DIY, pyssel och återbruk. Om de fina ögonblicken i vardagen och strävan efter ett stressfritt och stillsamt liv.

Kategorier

Här bor jag

Här bor vi!

Lär känna mig

Play Video

Mitt liv 2010-2019 sammanfattat på 13 minuter!

BAKOM BLOGGEN

Elin Kero

Jag heter Elin Kero. Jag är 32 år och bor i en liten röd stuga på landet utanför Örebro. Jag driver eget inom foto, där mitt huvudfokus är att utbilda andra kreatörer inom de ämnen som jag brinner mest för – foto, redigering och video.

Den här bloggen handlar såklart om foto, som är mitt största intresse – och hur jag gjorde det till mitt yrke. Men också om drömmen om livet på landet (som blev sann!). Om DIY, pyssel och återbruk. Om de fina ögonblicken i vardagen och strävan efter ett stressfritt och stillsamt liv.

Kommentarer

Lämna ett svar

Mer läsning...

Pyssel & återbruk

Sprayfärger – och alla nyanser man kan önska sig!

Sprayfärger är ju livets liv när det kommer till DIY. Av alla sätt man kan uppdatera prylar på, så är …

Läs mer →
Pyssel & återbruk

Här är FLER av era bästa loppisfynd!

För en vecka sedan bad jag er att skicka in bilder på era favorit-loppisfynd till mig, så att jag kunde …

Läs mer →
Pyssel & återbruk

Här är ERA bästa loppisfynd!

En av mina favorit”serier” på Sandra Beijers blogg är när hon ber sina följare skicka in bilder från deras liv …

Läs mer →