Har du fotograferat med hjälp av en shot list någon gång?
Jag älskar att skapa på känsla; att helt förlora mig i något kreativt där jag “tar det som det kommer”. Där resultatet inte är förutbestämt utan formas av idéer som kommer till mig under processen. Det är det bästa som finns!
Men jag behöver också – lite motsägelsefullt – struktur och planering för att kunna känna trygghet i det jag gör. Det här är faktiskt något som jag insett först de senaste veckorna, men som jag kan se ett mönster av när jag blickar tillbaka: Hur jag sååå gärna vill skapa på känsla för att få känna mig fri och sådär underbart passionsdrivet euforisk – men samtidigt blir så förvirrad för att det (speciellt i yrkeslivet) gör mig lite otrygg?
Otrygg, för att jag inte har koll på vad det är jag ska göra – för det ska ju “komma av sig självt i fotoögonblicket”..?
Tänk vilken press det är ändå? Att allt man har ska fram i ett och samma ögonblick när alla ögon är på en? Inte undra på att jag lidit av så mycket prestationsångest…
Så jag försöker lära mig att bli mer planerande. Det är inte helt främmande för mig ändå, för någonstans inom mig älskar jag det också: Att få sitta och klura lite över något jag ska göra och känna mig lite pirrig inför det.
En grej som jag jobbat med ganska länge och som underlättar för min planering av fotograferingar är så kallade “Shot lists”:
Vad är en shot list?
En Shot list är ett papper där du i förväg planerar vilka bilder du ska ta under en fotografering. Jag brukar göra bildrutor på ett vanligt A4-ark och skissa upp mina bilder. Vill eller hinner man inte skissa upp så kan man även med text beskriva bilderna man ska ta. Jag uppskattar dock skissandet mer för att jag vill ha min planering visuellt framför mig.
För mig har det varit mest användbart med Shot Lists till mina fotoprojekt, företagsfotograferingar och Youtubevideos men man kan såklart använda sig av det i alla typer av sammanhang.
Fördelarna med att fota med en Shot List är många:
- Du får en bättre överblick över vad det är du ska göra och vad som kommer behövas i form av rekvisita och utrustning.
- Det blir enklare att förklara för kunden vad du har för vision och de kan ge input innan fotograferingen. Man vill ju inte stå där och behöva göra om något i efterhand.
- Du slipper ta dyrbar tid under fotograferingen till att fundera på vad du ska göra härnäst och blir mer effektiv.
- Du riskerar inte att glömma bilder som ska tas.
- Det blir enklare att bolla med eventuella kollegor/andra som är med under fotograferingen.
- Med allt ovan kan du fokusera mer på att vara kreativ under fototillfället och göra bilderna så bra som möjligt helt enkelt! 🙂
Shot list-skissen
vs den färdiga bilden
Alla bilder blir inte alltid exakt som i Shot List’en, men i alla fall något åt det hållet. Man kan ju inse att en annan komposition passar bättre när man väl står där i fotoögonblicket. Men det viktigaste är i alla fall att syftet med bilden är det samma.
T.ex. var kundens önskningar för dessa tre bilder att:
1. Fotobokens omslag skulle visas med gamla släktbilder som rekvisita, utan att rekvisita eller händer täcker omslaget (för att man ska kunna byta till annat omslag/text i framtiden).
2. Ett uppslag med mycket text skulle visas och att man får en känsla av att någon tittar i boken.
3. Visa boken i mitt hem.
Så länge jag uppfyller ovanstående krav så kan jag göra ändringar.
Och såhär: En shot list är inte en fotboja som jag är fastlåst i, utan ett hjälpmedel. Jag tycker att de är så sköna att jobba med, för jag kan fokusera mer på det jag faktiskt vill fokusera på: Att skapa.
…Och jag är ju precis lika kreativ när jag skapar shot listen som jag hade varit om jag kommit på hur jag skulle vilja fota direkt på fotograferingen – bara att jag slipper pressen 😉
Nyfiken på att börja ta fotouppdrag för företag?
Läs mer om min kurs där du får lära dig allt du behöver veta för att kunna börja jobba som företagsfotograf:
Detta inlägg har en kommentar
Sånt här är så kul att läsa om och se bilder på! Hur du tänker och arbetar fram dina bilder! Tack för att du delar med dig! 🩵