Elin Kero

Fotografi, DIY, återbruk & livet på landet

Vill du börja fotografera produktbilder?
– Har du då koll på detta?

Oavsett om man som fotograf vill hjälpa företag att ta produktbilder på inredning eller på kläder, så finns det några riktlinjer som är bra att gå efter. Den första saken att ha i åtanke är att det finns ett syfte bakom varje bild som ligger uppe i en shop.

Kanske har du tänkt på detta; att när du besöker t.ex. H&M online för att köpa en stickad tröja, så har varje produkt 2-4 bilder som visar hur tröjan ser ut – rakt på mot en enkel vit bakgrund och utöver det 2-4 bilder där plagget visas på en modell. Det här är inte unikt på något sätt, utan de flesta onlineshoppar visar upp det såhär och och om de inte gör det så borde de göra det 😉

Dessa bilder har två olika syften, som jag tänkte förklara i det här inlägget!

Två typer av produktbilder – med olika syfte

Oavsett om det är en stickad tröja från H&M man säljer eller om det är en anteckningsbok från Paperstyle, så presenterar man dem på en produktsida med hjälp av bilder med två olika syften:

  1. Den som visar utseende och funktion
  2. Den som skapar känslan av produkten & visar dess användningsområde

Utseende & funktion
Produktbilder som visar utseende och funktion fotograferas ofta i studio, med jämn belysning och väldigt ”rakt på” mot en vit eller åtminstone neutral bakgrund, samt utan styling för att man som tittare ska fokusera på rätt saker.

Exempel: När jag tog bilder på Paperstyles anteckningsbok Threadbound så ville jag bland annat förmedla att:

  • Boken har en diskret text i relief på omslaget
  • Bokryggen är rå (bakgrunden till namnet Threadbound)
  • Kanterna är rundade
  • Boken har perforerade sidor för att enkelt kunna rivas ut
  • Boken öppnas platt/slätt
  • Boken finns i tre färger
  • Bokens första uppslag har samma färg som omslaget
Några obearbetade bilder som jag tog för att visa anteckningsboken Threadbounds utseende och funktioner.

Känsla & användningsområde
Produktbilder som istället ska skapa en känsla av produkten och inspirera till hur den kan användas, fotograferas gärna som lifestylebilder: D.v.s i en utvald miljö som ska representera företagets varumärke, med hjälp av styling. Här finns oftast utrymme för mer kreativ ljussättning.

När jag fotar Paperstyles anteckningsböcker så tänker jag bland annat på att:

  • Paperstyle är ett svenskt varumärke som värnar om miljön när de tar fram sina produkter, så man vill ha bilder i naturliga miljöer (så som skog och vid typiskt svenska vatten) eller inomhus med detaljer i trä eller spår av växter.
  • Böckerna ska inspirera till pyssel, så några stylar jag med pennor, papper, klämmor, tejp och snören. Andra böcker säljer bäst till företag och dessa fotograferar jag med typiska business-detaljer som dator, glasögon, kaffekopp & stilren penna.
  • En av anteckningsboken Threadbounds funktioner är att man kan riva ut sidorna, så där vill jag visa att man kan använda boken när man vill skriva todo-listor, klottra ned recept man hittar online eller skriver ett meddelande och lämnar på köksbordet till någon i familjen.

Exempel:

Här är en vas som jag fotade när jag jobbade som inhouse-fotograf på Indiska.

  1. Först tog jag en bild av den i studion på Indiska HQ.
  2. Sen hade vi en ”inspirationsplåtning” på Ingarö i Stockholm där vi stylade en strandfrukost som skulle andas tropisk sol och värme. Medvetet såklart, eftersom vaserna såg ut att vara ilandflutna från ett förlist skepp i Karibien
  1. Studiobilden är bara fotad rakt på för att visa hur produkten ser ut.
  2. Inspirationsbilderna visar hur man kan styla den här typen av vas och andas även känslan av Indiskas varumärke som är väldigt bohemiskt och orientaliskt.

Slutsats

När du ska ta produktbilder så behöver du alltså fundera på:

  1. Hur ser produkten ut? Vad har den för utseendemässiga kännetecken som kunden måste vara medveten om innan ett köp online? Syns de tydligt i en bild eller behövs flera bilder?
  2. Har produkten några bra funktioner som du kan visa upp?
  3. Vilken känsla vill varumärket förmedla med sina bilder?
  4. Vilka användningsområden har produkten?

Lycka till med fotandet!

Elin Kero

NEVNARIEN

Jag heter Elin Kero. Jag är 34 år och bor på en gammal 1700-talsgård (vi hyr ett av sidhusen!) på landet utanför Skara, där jag är uppväxt.

Jag driver eget inom foto, där mitt huvudfokus är att utbilda andra kreatörer inom de ämnen som jag brinner mest för – foto, redigering och video. Jag gör även fotouppdrag för företag, samt säljer Fine Art Prints och Photoshop-verktyg i min onlineshop!

Den här bloggen handlar såklart om foto, som är mitt största intresse – och hur jag gjorde det till mitt yrke. Men också om drömmen om livet på landet (som blev sann!). Om DIY, pyssel och återbruk. Om de fina ögonblicken i vardagen och strävan efter ett stressfritt och stillsamt liv.

Headerbild fotad av Linda Eliasson.

Kategorier

Här bor jag

Här bor vi!

I min kameraväska

Lär känna mig

Play Video

Mitt liv 2010-2019 sammanfattat på 13 minuter!

Bloggvänner

BAKOM BLOGGEN

Elin Kero

Jag heter Elin Kero. Jag är 34 år och bor på en gammal 1700-talsgård (vi hyr ett av sidhusen!) på landet utanför Skara, där jag är uppväxt. Jag driver eget inom foto, där mitt huvudfokus är att utbilda andra kreatörer inom de ämnen som jag brinner mest för – foto, redigering och video. Jag gör även fotouppdrag för företag, samt säljer Fine Art Prints och Photoshop-verktyg i min onlineshop!

Den här bloggen handlar såklart om foto, som är mitt största intresse – och hur jag gjorde det till mitt yrke. Men också om drömmen om livet på landet (som blev sann!). Om DIY, pyssel och återbruk. Om de fina ögonblicken i vardagen och strävan efter ett stressfritt och stillsamt liv.

Kommentarer

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. SonjaS

    tack för inlägget, Elin.
    Jag fotar mina produkter för min etsy shop och har de produkterna ibland i säsongsmiljö, alltså deko är säsongsdeko (jul etc), men då tolkar etsys algorithm att produkten är inte riktig synlig för det finns mkt annat omkring. hur ser du på det? jag tycker att det är finare med inspo bilder dock kan kunden blir förvirrade och vet inte riktigt, vilka produkter som menas. å andra sidan tycker jag att det är tråkigt att ha bara-produkt-bilden som först bild.

  2. Elin Kero

    Hej Sonja,

    (Jag svarade på detta samma dag som kommentaren inkom men ser nu att det inte finns något svar från mig publicerat. Verkar ha blivit något fel)

    Förstår dig till 100% när du skriver att inspo-bilderna är finare – håller verkligen med! Men skulle ändå välja en vanlig produktbild som första bild, speciellt om jag hade en etsy-shop där mina produkter presenteras i ett flöde tillsammans med andras. Vet själv hur mitt beteende ser ut när jag scrollar på t.ex. Etsy eller i andra butiker där det är många olika produkter att gå igenom: Man ögnar bara igenom bilderna. läser inte rubrikerna (förrän man ser något intressant) och scrollar samtidigt, så det måste framkomma vad produkten är för något SNABBT. Och det är just det som de där tråkiga, clean’a produktbilderna är så bra på. Det går inte att missta vad det är man säljer när det bara är produkten i bild, utan styling. Och som du skriver så blir man inte förvirrad vad som ingår om enbart produkten är i bild.

    En vanlig ”tråkig” produktbild måste ju inte ha en vit bakgrund, utan jag tänker att du kan göra på ditt eget sätt. T.ex. fota mot trä som jag har gjort i den här annonsen på Tradera: https://www.tradera.com/item/341152/624646869/4st-tekoppar-m-fat-tekanna-signe-persson-melin-hoganas-stoneware-hard. Eller välj en rolig (men enfärgad) färg 🙂

  3. Marie

    Sååå bra tips och förklaringar! Dina bilder och dina stylingar är fantastiska!

    1. Elin Kero

      Nej men så glad jag blir Marie!! 😀 Tack!

Lämna ett svar

Mer läsning...

Personligt

En känsla jag aldrig känt förut

Jag kommer på mig själv med att längta ut. Längta ut i trädgården. Varje morgon när jag slår upp ögonen …

Läs mer →
Fotografi

Planera dina företagsfotograferingar
med hjälp av en Shot List

Har du fotograferat med hjälp av en shot list någon gång? Jag älskar att skapa på känsla; att helt förlora …

Läs mer →
Frilansliv

Starta eget företag: Var börjar man?

Jag jobbar som fotograf, utbildar online inom foto och redigering, samt har en egen onlineshop där jag säljer mina fotografier. …

Läs mer →